dimecres, d’octubre 01, 2014

251.- De la Consulta i el TC.

251.-  De la Consulta i el TC.-

El Constitucional ha admès a tràmit els recursos del Govern Central sobre  la Llei de Consultes i  el Decret de convocatòria pel 9N. En el cas de la Llei de Consultes, concreta: 

“De conformidad con dicho artículo de la Constitución, acuerda suspender los preceptos impugnados (desde hoy, fecha de interposición del recurso, para las partes del proceso y desde su publicación en el Boletín Oficial del Estado para los terceros) y cuantos actos o resoluciones hayan podido dictarse en aplicación de los mismos”.

I en el cas del Decret, assenyala:

 “De conformidad con dicho artículo de la Constitución, acuerda suspender el Decreto impugnado y sus Anexos (desde hoy, fecha de interposición del recurso, para las partes del proceso y desde su publicación en el Boletín Oficial del Estado para los terceros), así como las restantes actuaciones de preparación para la convocatoria de dicha consulta o vinculadas a ella”

tot i que en l’article 2 el Decret manifesta:

“L’objecta de la consulta [...] que la Generalitat pugui exercir amb ple coneixement de causa la iniciativa legal, política i institucional que li correspon.”

Hi ha opinions per a tots els gustos. Des de dir que els recursos presentats pel Govern estaven redactats abans de la publicació tant de la Llei com del Decret[1] i per tant amb incoherències paleses en els seus  continguts, fins a dir amb claredat que no es pot fer planar l’ombra d’una acusació sense definir (en el cas de “ terceros”, és a dir dels funcionaris que d’alguna manera participin en la concreció de la consulta) de què en concret se’ls pot acusar[2], o a deixar clar que la Llei no resoldrà el problema que planteja Catalunya perquè és un problema polític (i que en això estan d’acord, segons diu el jurista[3], pràcticament tots els que ho son del País).

No deixa de sorprendre la unanimitat tant del Consell d’Estat com del TC, com el fet de que el reglament del TC no s’ha aplicat en aquest cas ja que aquest propi reglament estableix que la reunió del plenari, en cas d’urgència, requerirà tres dies  per a fer-se efectiva. En tots dos casos, sembla evident la politització d’aquests òrgans decisoris.

 El Govern català no plega veles i diu que res no es dona per acabat, que suspèn la campanya - actes institucionals (per allò dels efectes possibles sobre “terceros”) i que enviarà al TC els recursos corresponents, demanant l’aixecament de la suspensió. Igualment ho a dit, a través de la seva Presidenta, que ho farà el Parlament.

Algú ha definit l’actuació de l’Estat com a una manifestació explícita de testosterona perquè és evident que la resposta ha estat sempre un no a tot i mai,  des de l’Estat, s’ha presentat  proposta alguna a les demandes de la nostra societat en aquest aspecte. Sigui com sigui, i de la forma que sigui, quan el 88% d’una societat vol exercir el dret de vot avalat pel 80% del seu Parlament i per 887 Ajuntaments dels 946 amb que compta, quan el 90% de la mateixa societat sosté que respectarà el resultat, quan el carrer està cridant que vol votar, tinc la sensació de que si l’Estat finalment, sobre el cadàver  fred de Montesquieu, nega la possibilitat de la consulta, no està fent res més que apagar el foc amb benzina. Actuant així, els resultats poden ser devastadors i condueixen, inevitablement i en un moment per determinar, a un trencament de la legislació espanyola amb totes les seves conseqüències per ambdues bandes, trencament incentivat i posat en marxa per la societat civil que pot posar al Govern de la Generalitat contra les cordes i en la pràctica obligatorietat de portar a terme les demandes dels seus governats. Hem de pensar que l’Estat sap el que es fa...

De totes maneres hem d’esperar les decisions que es vagin prenen per totes les parts, sense descartar res, pel que  entenc que no val la pena especular amb l’avançament d’esdeveniments. Però és evident que  la decisió del TC ja ha remogut les entranyes de la societat catalana i ja han començat, ahir mateix, les manifestacions davant dels Ajuntaments en contra de la suspensió: L’ANC i L’ÒMNIUM son entitats  privades i, per tant, no poden ser considerades “terceros”.  Per tot plegat, no crec que estiguem massa temps sense respostes concretes, perquè el tema és prou perillós i susceptible de complicar-se de la forma més imprevisible.

Ah! I per més INRI i en ple "sarao", el Sr. Montoro presenta uns números pel 2015 en els que les inversions de l’Estat a Catalunya, que aporta el 19% del PIB de l’Estat, es redueix dos punts respecta a la pressupostada pel 2014. Aquest de Madrid no em semblen massa llestos. Potser si que només hi ha testosterona en la presa de decisions...


J.  Vinyeta
1 d’Octubre de 2014




[1] M. Nebreda, Catedràtica de Dret Constitucional, a  8tv dilluns dia 29
[2] J.J. Queral, catedràtic de Dret Penal, al Telediari TV3 també del dia 29.
[3] Miquel  Samper, President del Consell de la Advocacia Catalana.  A Divendres.- TV3 30/09