dilluns, de març 30, 2015

295.- Reflexions sobre l’accident aeri

295.- Reflexions sobre l’accident aeri

Es molt difícil intentar trobar explicacions allà on sembla que hi haurien d’haver-n’hi però que s’escapen a les nostres possibilitats de comprensió. Que la condició humana ens és complicada, inclús la nostra pròpia i individual condició, i que és necessària una profunda introspecció (i no sempre amb èxit) per poder entendre i assimilar tan sols sigui les nostres pròpies actituds, és una tremenda i dura realitat. Amb aquesta premissa per endavant i com a conseqüència, ens hauria de quedar clara la dificultat que ens representa, a la gent del carrer, entrar a considerar decisions d’altres que ens poden resultar encara més  incomprensibles quan les conseqüències d’aquelles decisions involucren a tercers en massa ocasions  més o menys propers. I en massa vegades amb resultats irreparables. Ens atrapa bàsicament el neguit de saber per poder-nos conèixer millor aprofitant les  respostes als per quès dels altres. Per aclarir-nos aquestes coses hi ha bons professionals (psicòlegs, psiquiatres, psicoanalistes) que, d’alguna manera, penetren en això que en denominem inconscient i ens trauen, per deixar-nos al davant dels ulls, les raons ocultes, com diria en Monzó, del per què de tot plegat. Però ara, aquesta feina dels professionals amb el Sr. Lubitz ja no és possible.

En  referència al dramàtic accident aeri als Alps, crec absolutament necessari reiterar que l’anomenat o   possible considerat risc zero, no existeix, i els que hem treballat en el sector industrial, sector especialment propens als accidents, ho hem tingut molt clar.  Però també tenim molt clar que la  Llei de Murphy, es inexorable. I la llei de Murphy,  com és sabut, ens diu allò de que qualsevol cosa que pugui anar malament, anirà malament i en el pitjor moment.  

Dit tot l’anterior, el que sembla és que aquells que havien d’estar a l’aguait en formació, prevenció i cura del copilot, que és qui carrega amb tota la responsabilitat en aquest cas dels fets, no havien fet la feina de forma correcta, perquè ens sembla evident  que en aquest xicot de 28 anys, el copilot Lubitz, en algun moment del procés psiquiàtric en el  que sembla que estava immers, i potser aquest mateix procés, per sí mateix, ja l’invalidava professionalment, hauria d’haver-li estat descobert allò que els que hi entenen anomenen Ideació Autolítica, és a dir la presencia interna de la maquinació autodestructiva amb el suïcidi[1]. Era una “cosa” que funcionava malament i,  com ja he dit, la Llei de Murphy és inexorable.

Sigui pel que sigui, ha arrossegat amb la seva destrucció la de 149 persones que, no tinc perquè dubtar-ho, desitjaven viure. I podria ser que  el  més trist de tot plegat fora què, en el seu deliri, el Sr. Lubitz, tingués també “racionalitzada”  la idea de que, després del desastre,  podria veure’n  el resultat de la seva obra  final des del limbe al que creia que podria entrar.

Nosaltres haurem de continuar amb el neguit de no saber, com deia al principi, què va enviar al Sr. Lubitz al desastre. Ens quedem sense les desitjades respostes, amb els dubtes corresponents i, per tant, sense saber-ne el per què de tot plegat del Sr. Lubitz. Però, tot i sense saber-ne les respostes, tinc la sensació de que les accions (o omissions, qui sap) d’algú o d’alguns  podien haver evitat la tragèdia. Tragèdia, perquè ho és, que en cap cas pot ser tractada amb la frivolitat i/o morbositat grogues que han omplert pàgines de molts  mitjans de tots els medis informatius. D’això últim sí que molts en poden aprendre...

J.  Vinyeta
29 de Març de 2015





[1] Un bon treball  assequible i intel·ligible per  a pobres terrenals com nosaltres en la matèria sobre aquest tema, es pot trobar a   http://www.codem.es/Adjuntos/CODEM/Documentos/Informaciones/Publico/7e040f14-0bea-421f-b327-440fe67f3617/84c75299-e4e0-480d-8559-940601273047/147c8646-bb57-4e4f-b5f9-fbc0a6606a64/iideaccion_autolitica.pdf