dimecres, de març 18, 2015

291.- Del 15 J a la Federació de Municipis.-

291.-  Del 15 J a la  Federació  de Municipis.-

15J.- El Suprem ha fallat en contra de l’Audiència Nacional i condemna a vuit dels detinguts pels fets a l’entrada del Parlament del 15 de Juny del 2011. Els condemna a tres anys de presó. Les reaccions han estat per a tots els gustos: des de l’exageració de la condemna fins a l’acceptació de forma complaent. Per tant es fa difícil navegar entre la incomprensió d’uns o la suposada cordura dels altres: sempre seria bo saber les respostes del mateixos, de tots ells, (les respostes d’una de les bandes ja les sabem de forma clara) si els més oposats a les seves ideologies (i per tant més properes a la ideologia dels altres) haguessin estat protagonistes de l’encerclament i condemnats a les mateixes penes i pels mateixos fets. Pot ser quedaria clar que les vares de mesurar, quan ens toca fer-ho a prop, no solen ser de la mateixa mida.

Personalment entenc els fets  jutjats com a gravíssims. El famós 15M anava ja en aquells moments pel pedregar per falta d’un lideratge fort i segur i, segons el moviment mateix, un grup d’infiltrats (per què no els propis Mossos, deien?) varen encabronar la gent i no varen tenir millor acudit que encerclar  el Parlament per a  no deixar-hi entrar als parlamentaris que  havien, si no recordo malament, d’iniciar el debat de pressupostos pel 2012. Les imatges encara les podem tornar a veure, i veure a parlamentaris agredits i sacsejats o amb l’esquena pintada i el President Mas havent d’accedir-hi al Parlament amb helicòpter. L’Audiència Nacional (el judici es va celebrar a Madrid) va absoldre als acusats i va condemnar a quatre dies d’arrest a l’autor de la pintada  a l’esquena de Montserrat  Tura.  Vaig quedar sorprès de que, en l’àmbit judicial de l’Audiència, uns fets d’aquella magnitud quedessin equiparats a una senzilla manifestació i, per tant, protegits a més per la llibertat d’expressió constitucional.

El Suprem revoca la Sentència de l’Audiència i n’emet una altra de condemnatòria  (amb un vot particular) i les respostes han estat variades: el PSC respecta la sentència  recordant la gravetat dels fets. Per ERC, les penes imposades son excessives. La CUP manifesta la seva indignació per la sentència i ICV, com sempre, entre dos aigües,  lamenta que s’emeti “...una sentència política...” sobre una protesta en comptes de jutjar uns fets concrets (?). C’s recolza la sentència del TS i De Gispert entén  que la sentència del TS és més adequada que la de l’Audiència. Personalment tinc molt clar que els fets no podien quedar impunes que era com realment havien quedat amb la sentència anterior. No sé si, des del punt de vista tècnic, les penes imposades per la sentència és una resposta adequada i de dret respecta dels fets jutjats, però no comparteixo en cap cas que  encerclar el Parlament pugui ser considerat com una simple manifestació i que, per mor d’una llibertat d’expressió,  els fets no constitueixin pràcticament ni tan sols una falta. Ja hi ha anunciades manifestacions de suport als condemnats per part d’aquells grups de l’esquerra radical i extraparlamentària (dels que  no sabem quants d’aquests, col·lectiva o individualment, van participar directament en els fets de marres). Sabem  que es manifestaran  més contra el sistema  que dicta la sentència que contra la sentència en sí mateixa. Donat que entenen que el sistema ha de canviar-se, fora bo que ens diguessin quin és el sistema alternatiu proposat i si, a més, quedarà clar que ens deixaran opinar a tots els altres o, ans el contrari  ens l’imposaran, el nou sistema. Em temo que la resposta seran uns quants contenidors cremats...

Les famoses dietes de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), controlada pel PSC, han passat, de moment,  a la història. L’Audiència de Barcelona ha arxivat el cas perquè, per dir-ho en forma senzilla, tot i que l’Entitat rep fons públics, no té que donar-ne comptes perquè és una Entitat privada; o dit d’altra manera, que els diners que la FMC rep  dels Ajuntaments, tot i ser diners públics, deixen de ser públics en el moment que entren a la FMC.  Em costa d’entendre que organismes públics, com son els Ajuntaments, puguin donar diners, a fons perdut i sense possibilitat d’investigació, a una entitat que els pobres mortals no sabem ben bé a que es dedica, que està comandada per un partit polític concret i que, a més, retorna en forma de  dietes alguns d’aquests diners als propis alcaldes dels Ajuntaments que han finançat l’entitat. Oi que tot plegat sona una mica a estrany?


J.  Vinyeta
18 de Març de 2015