dimarts, de març 24, 2015

293.- Corrupció i resultats electorals

293.-  Corrupció i resultats electorals.-

Personalment no volia parlar dels resultats electorals a Andalusia perquè em semblava que els resultats no anaven massa lluny del que gairebé tots esperàvem i volia fer-ho després dels pactes o al menys després de la investidura. Però hi ha hagut un  parell o tres de coses que, en la meva opinió, son per a ressaltar. Les patacades del PP i de IU estaven cantades, per tant no son notícia. I el que em fa feliç, és la destrossada de UPyD: els discursos de Rosa Diez i els seus acòlits  em son insuportables i al menys els d’Andalusia, me’ls estalviaré. 

Però hi ha coses a fer notar i intentar-hi trobar respostes. La patacada del PP marca el que potser un inici de declivi. Però de la mateixa manera que el PSOE aguanta bé, tot i la corrupció que imputa dos expresidents de la comunitat, a centenars de membres del partit en l’Administració (es parla de més de tres-cents...) i sindicats afins,  el PP, també carregat de corrupció fins les seies, pot aguantar l’empenta en les eleccions que s’apropen (municipals i autonòmiques i generals després) i fer un aterratge  final no tant  dolorós com molts voldríem o altres esperen. En el cas del PSOE és evident, o al menys  així m’ho sembla, el conservadorisme de la societat andalusa que, en tot cas, no vol cap risc davant de la possibilitat de perdre o modificar la política de subsidi a la que sembla estar habituada. I el PSOE és, ho ha estat durant més de trenta anys,  la garantía  de que res es modifiqui. Però, com és possible que el PP perdi “només” 17 escons i que entre PSOE i PP sumin un 62  per cent dels vots emesos?. La corrupció rep poc càstig electoral. Per què?

Víctor Lapuente Giné és un expert en temes de corrupció. És   Doctor en Ciències Polítiques per la Universitat d’Òxford i dona classes i investiga  en l’Institut de Qualitat de Govern de la Universitat de  Göteborg  (Suècia). Dels molts treballs seus que es poden consultar, ja siguin articles o estudis de política comparada, he triat un d’aquests últims  que es titula  “Por qué la corrupción no se castiga[1] que entenc de lectura obligada, i n’estableix una sèrie  de causes que, de forma general, es poden resumir en tres. 

Entén que la  Premsa no té el que defineix com a “pluralitat interna”, és dir: cada mitja és reflexa d’un ideologia concreta i per tant, dins del propi mitjà no hi ha el debat suficient sobre la resta d’ideologies perquè cada una d’elles ja té el seu propi medi. Dit d’una altra manera, la independència dels mitjans, com a tal, dona molt que desitjar i la ciutadania entén aquests mitjans com a partidistes especialment quan denuncien corrupcions.

Situa com a segona causa el que anomena la “colonització” de les estructures administratives per part del partits polítics. Els nomenaments, cessaments o promocions  en mans de polítics, creen un clientelisme evident i, per tant, son un segur graner de vots. Lapuente, en aquests temes, ha parlat sempre de meritocràcia en comptes de burocràcia com a línea d’actuació en l’Administració.

I com a tercera causa situa el sistema electoral. Les llistes tancades son realment un amagatall de responsabilitats. Això i juntament en que la llei electoral afavoreix als partits grans i l’existència de circumscripcions electorals molt petites,  dificulta la entrada de partits nous en el sistema polític[2].

Com a conclusions de millora del problema, n’exposa, també de forma general,  les següents (i copio literalment):

1. Estudiar cómo podemos aumentar la independencia de los medios de comunicación.

2. Diseñar estructuras administrativas que, por una parte, ofrezcan incentivos a los empleados públicos para esforzarse al máximo, pero que, al mismo tiempo,eviten una incertidumbre o una dependencia de sus superiores políticos.

3. En una eventual reforma del sistema electoral, deberíamos pensar qué mecanismo podemos introducir para evitar recompensas electorales a políticos (o partidos) corruptos. En principio, deberíamos introducir, o bien un mecanismo de sanción individual, mediante el cual los políticos tengan un interés en mantener intacta su reputación, o bien abrir la posibilidad para que opciones políticas minoritarias tengan más oportunidades de las que tienen en la actualidad en un sistema español que, a efectos prácticos, es bastante bipartidista.

En altres treballs sobre la corrupció, ¿Por qué hay tanta corrupción en Epaña?[3] o  La paradoja de la corrupción[4], per exemple, amplia i concreta  més en aquests conceptes i entra de forma ja més particular en la corrupció al nostre Estat. Un dels temes que denuncia és que amb més legislació  el que generalment es fa és complicar les solucions a aplicar.

Un cop dit tot plegat, potser que la resposta a la pregunta que feia inicialment respecta de la “poca” caiguda del  PP, estigui en que, precisament, aquest partit és el que controla les administracions, bona part de la Premsa i mitjans i en que, com gaire bé tots i aprofitant la conjuntura, tampoc ha volgut modificar les Lleis electorals.

Per tot plegat, veurem quins son els resultats en les properes eleccions.


J,  Vinyeta
24 de Març de 2015





[1]http://www.falternativas.org/laboratory/libros-e-informes/politica-comparada/por-que-la-corrupcion-no-se-castiga
[2] En el cas de le eleccións andaluses, de 19 partits participants, només 5 tenen resultats electorals amb escons. La resta pràcticament no compten. La suma d’escons  de Podemos i C’s és justament igual  la suma dels escons perduts pel PP i IU.
[3] http://elpais.com/diario/2009/03/27/opinion/1238108412_850215.html
[4] http://elpais.com/diario/2010/05/04/opinion/1272924012_850215.html