dissabte, de juliol 28, 2018

550.- Vagues (i II)


550.-  Vagues (i II)

No deixa de ser curiós que les vagues aèries, siguin justes o no, es planifiquin, en general, des de Barcelona. El Prat s’ha convertit en el hub low cost  número ú de l‘Estat, deixant darrera l’estimadíssim Barajas  madrileny. Costa de pair pels centralistes imperials, però la realitat s’imposa. Com es pot aturar el creixement de El Prat? Creant problemes, any rere any: amb les vagues de les companyies Ryanair i Vueling o Iberia si convé i, per si les altres companyies que  actuen  a l’aeroport no hi participen, amb vagues dels personal de terra o dels membres de seguretat (que tots semblen dependre d’Aena);  és vàlida qualsevol eina que provoqui el caos més absolut i deixi segrestats a milers de ciutadans del País, però millor si son estrangers perquè així del caos en sabrà tot el món. Tot i els entrebancs, El Prat continua creixent per desesperació de les autoritats de l’Estat Espanyol. Vull dir amb tot això, que no sempre les vagues ho son per estrictes raons laborals. I si ho son, en massa ocasions les demandes laborals han estat  manipulades  políticament.

Els taxistes fan vaga especialment per controlar i mantenir el monopoli del servei  del que gaudeixen. Les diferències de preus de les llicències  per als anomenats VTC son notables i les reparteixen els Ajuntaments, i els taxistes es queixen per aquest motiu que, en la meva opinió, no és raó suficient. Un exemple em sembla aclaridor: si vull una botiga, del que sigui, hauré de pagar el traspàs corresponent. Si obro un local convertint-lo en botiga, del que sigui, només hauré de pagar les tasses de les llicències i permisos d’apertura. Si el negoci no funciona i ha de tancar, en el primer cas perdrà el traspàs efectuat en el seu moment. En el segon cas la pèrdua serà sensiblement  inferior, tot i que sempre (i això e els dos casos) existeix la possibilitat d’un nou traspàs. El que si entenc  com a molt important és que els impostos que les activitats generen siguin els mateixos (per a les dues botigues)  i per els taxis (VTC i els considerats oficials) i que la seguretat de l’usuari, en el cas de tots el taxis, uns i altres, estigui sotmesa a les mateixes normes d’obligat compliment. El  que no sigui això és posar el carro davant dels bous.

Però tots els vaguistes  esgrimeixen els seus drets. Tot els vaguistes  estenen la seva reclamació socialitzant-la. Tots els vaguistes tenen dret a tenir al usuaris segrestats. Tots els vaguistes es fan amos de la societat a la que obliguen a  participar en les seves demandes. Tots el vaguistes tenen el recolzament dels sindicats que s’han fet d’or cobrant dels EROs en que han participat. Tots els vaguistes exigeixen el que entenen com a just i necessari.

Molts dels ciutadans, per no dir tots, exigim que se’ns respecti. La qüestió és senzilla: es tracta d’alliberar als ciutadans de carrer de l’abús a que estem sotmesos especialment per part dels que ens han de donar, precisament, els serveis als que s’han compromès, convertint el dret a vaga en un tocomocho  obligatori pel ciutadà.

Per què ningú fins avui no té ni tant sols el valor de recordar els drets dels ciutadans? Per què una vaga ha de ser  sinònim de manifestacions i presa dels carrers que col·lapsaran a la ciutadania? Serà per què els vaguistes per sí mateixos no tenen el valor suficient d’enfrontar-se amb qui correspongui i necessiten els caos multitudinaris per a fer-se notar? Els membres de serveis (transports  públics, per exemple) han tenir la mateixa consideració davant de la vaga que tenen els treballadors de les empreses privades?  Es defineixen els límits del vaguistes davant del drets de la ciutadania? Per què determinades accions de grups com els CDR son considerats actes terroristes i les mateixes accions realitzades pels vaguistes no son reprimides? ¿Passa el que passa perquè els que han d’aplicar la llei, els jutges i fiscals, i que han de fer-ho inclús, no ho oblidem, davant de vagues i vaguistes fora de mare,   ho fan d’acord amb la seva  ideologia que serveix per interpretar la llei (i molts tenim mot clar de quina tendència és) i que potser justifica aquestes accions? I en últim extrem, des del Parlamento no hi ha pebrotets per modificar la Llei de vaga i deixar-la sense la possibilitat d’abusos sobre de la ciutadania indefensa?

Son preguntes que fins avui no tenen respostes i que em recorden allò del famós Article vint-i-sis...

Potser algú/ns algun dia...

J.  Vinyeta
28 de Juliol de 2018