diumenge, d’agost 05, 2018

551.- La fi de la vaga de taxis


551.- La fi de la vaga de taxis.-

Corre un acudit per les xarxes que l’entenc com molt adient. Diu així: “ En solidaritat amb els taxistes, els serveis de correus es declaren en vaga mentre  no es prohibeixin els E-mails...” És una manera de començar:  tothom farà vaga mentre no es prohibeixi la competència respectiva i particular.

Barcelona, que està en l’agenda d’uns interessos concrets de cara a fomentar el desprestigi de la ciutat de forma permanent, i des de sempre, estava mig paint una vaga habitual  de Vueling i companyia per aquestes dates i es troba, tot seguit, amb una vaga de taxis enfrontats a Uber i Cabify pel tema de les llicències que es donen als  anomenats VTC (vehicles de transport amb conductor). Personalment, sempre m'ha estat molt difícil creure en casualitats...

Els taxistes varen iniciar un vaga que va durar 8 dies, envaint els carrers principals i col·lapsant Barcelona des del primer dia (algú ens haurà d’explicar per què una vaga  ha de convertir-se sistemàticament en un segrest dels ciutadans sense cap resposta per part de l’Administració  de torn corresponent).  Va haver-hi vehicles destrossats, algun ferit  i algun tret de bala. Barcelona va estar immobilitzada i sense serveis (inclosos port i aeroport) i ni tan sols serveis mínims per malalts. Res.  L’Estat es converteix en gestor d’aquesta vaga  i calla. El silenci més absolut  des de les administracions acompanya als vaguistes, i com ja va dir Unamuno, el silenci és normalment interpretat com aquiescència...  El desprestigi afecta només a Barcelona i això forma part d’un dels objectius permanents. Però succeeix que altres ciutats de l’Estat secunden la vaga barcelonina i els taxis de Madrid s’hi afegeixen, i això  no formava part dels plans. El ministeri es posa en marxa i estén un acord de mínims que fa que els taxistes tornin al servei.  El ministeri ha trigat set dies  en posar-se en marxa i  molts no dubtem de la manca de diligència intencionada  al respecta i tenim clar que de no haver quedat col·lapsada Madrid, encara hi seriem.

Els taxistes de Barcelona, autònoms, i inclosos en una espècie endogàmica i amb tuf mafiós, compren - recompren – venen – lloguen les seves llicències (exactament com  especulen les VTC, però amb la diferència de que aquestes son  societats mercantils i “el taxi” és una cooperativa), emparats per sectors  que controlen massivament precisament aquestes llicències i que, en conseqüència,  monopolitzen el sector. I molts hem entès que la possibilitat de perdre aquest control monopolístic per l’apertura oficial de les portes del grup a la competència, competència que, agradi o no i amb independència d’aquests trets de rebuig sonats, ha vingut per quedar-s’hi, son en l’origen real de la vaga. I els taxistes, per perdre el mínim que es farà necessari en l’acceptació del que ja és irreversible, tenen només una opció: modernitzar el servei, bons cotxes, rebut sortit directament del taxímetre o per altra forma que oficialitzi el servei donat, netedat en tots els ordres, acabar amb les voltes innecessàries allargant recorreguts, etc... i potser seria bo que el gremi del taxi estes controlat pel propi taxista i no pels titulars  de la majoria de llicències.  Ara ens han anunciat un dia de servei gratuït per compensar els “danys col·laterals” soferts per la ciutadania. ¿Serà que han pres consciencia del segrest a les que han sotmès a la ciutat, molta  ciutadania de la qual ja utilitza els serveis de les VTC?

I el final del túnel a la vista: vehicles  sense conductor... És el futur que s’acosta  i al que han d’adaptar-s’hi com ha passat  i està passant pràcticament en tots els sectors.  Com diu la dita:  renovar-se ...o morir. Ells, o millor dit, els amos de les llicències,  decideixen.

Quan Madrid s’afegia a la vaga, la policia va començar a fer identificacions, alguna detenció i a instruir  alguna diligència.  A Madrid no podien passar aquetes coses...

Europa, finalment, ha de unificar criteris respecta a qüestions fiscals com és el cas de l’impost de societats. I mantenir d’home fort de la UE al que va ser el cap de govern del més important paradís fiscal (Luxemburg), no és solament inacceptable si no que  acompanya les queixes de molts.

J.  Vinyeta
5 d’Agost de 2018