dimarts, de maig 01, 2018

530.- “Poli bueno” i el Ministre Català


530.- “Poli bueno”   i el Ministre Català.-

Sempre he dit que  hi ha gent amb xispa, amb una agudesa mental extraordinària per  definir amb un traç o amb una sola paraula, una situació a la que un, sense aquestes qualitats, va donant-li voltes sense treure’n l’entrellat. Això és el que em va passar dissabte passat: anava observat l’entrevista que Laura Rosel  efectuava a Iñaqui Gabilondo i pensant, al mateix temps, que hi havia quelcom que no m’agradava i que no sabia definir. Aquella insistència en aparentar una neutralitat que a mi em semblava forçada, tot i que habitual en les seves intervencions diàries a la TV, aquella manera d’assenyalar l’error  (un, el no haver actuat) del Govern central i, a continuació els greus errors del Govern català sense afegir o parlar de les intervencions de Tusk, Urkullu i d’altres que proposaven, però que no acceptaven condicions,  em deixava malt gust de boca perquè no entrava en els prolegòmens previs a la declaració de Puigdemont; em semblava un discurs amb permanent  compensació de la que, a pesar dels suposats intents, en sortia sempre més beneficiada, sempre, en el meu entendre l’Administració central. Fins que va sortir a la  pantalla el missatge  d’un d’aquests amb xispa i em va donar la clau que jo buscava: el va definir com  al poli-bueno dels unionistes. Ho vaig tenir clar.

El Ministre Català s’ha trobat en front a totes les associacions de jutges i fiscals del País. Declarar que al jutge que volia la innocència de La manada li passava alguna cosa[1], ha posat en marxa el corporativisme  tant freqüent en el nostre Estat, arreu de l’Estat, i totes les organitzacions de jutges i fiscals de l’Estat estan demanant la dimissió o cessament del Ministre. El corporativisme sol ser una eina de defensa comú de qualsevol col·lectiu que, en si mateix i en massa casos, no deixa clara la injustícia contra la que es rebel·la el col·lectiu i, en massa  casos, respon  allò tant castís de hoy por tí y así tú, mañana, por mí...y que se enteren... Però, personalment el que em sembla greu, i del no se’n parla en el meu entendre suficient, està en el fet de que el ministre assenyali a un jutge “tocat”  i que  no hagi exercit el càrrec per corregir una situació que, a priori i pel que diu el propi ministre, podia  ser lesiva pels propis interessos de la justícia i, en conseqüència, de la ciutadania. Dit d’una altra manera: si el jutge de marres està tocat, com és possible que el Ministre del ram, sabedor del problema, no hi ha posat solució per evitar l’incendi?  Deixo la pregunta penjada, però potser ens hauria de fer pensar que entre el Ministre (i per tant entre el Govern que ara representa) i el poder judicial hi han més interferències, coneixements mutus, connivències, relacions i advertències o consells que  ens posen més en dubte la independència d’aquest poder judicial, qüestió que cada vegada ens sembla més evident.

J.  Vinyeta
30 d’Abril de 2018



[1] https://politica.elpais.com/politica/2018/04/30/actualidad/1525076110_372978.html