dimarts, d’agost 04, 2015

324.- A la la riba gal·la del Rubicó.-

324.-  A la la riba gal·la del Rubicó.-

César tornava de la Gàl·lia perquè el Senat el qüestionava i li exigia  entrar a Roma sense armes per acabar, en el millor del casos, amb la vida només política del general. Per anar i arribar a Roma, havia de passar el riu Rubicó que era la frontera física que separava la Gàl·lia Cisalpina (on el poder de César era indiscutible) de Roma.  César arriba a la vora del riu i sap que, si el travessa amb el seu exèrcit, l’enfrontament amb el Senat, i en conseqüència amb Pompeu, serà inevitable i hi haurà una guerra civil, com així va estar, guerra  que tres o quatre anys després finalitzaria amb la derrota del pompeians  a Farfàlia (Grècia) i Munda (Hispania Ulterior).

M’he permès aquesta referència històrica (¡ com m’agradaria escoltar algú que hi entengués i que me l’expliqués...!) perquè, entre els previs  i  la signatura del Decret de convocatòria electoral pel 27S, m’ha semblat veure massa referències a Cèsar, el Rubicó i la famosa “alea jacta est”.  És fàcil trobar-hi paral·lelismes, que no vull negar, entre una i altra situació. Però la realitat sembla que em deixa dir que hem arribat, per dir-ho d’alguna manera i aprofitant les referències, a la riba  gal·la del Rubicó, però que encara no l’hem travessat tot i  que  estem preparats per fer-ho. En fer-ho, a pesar dels tremendistes i d’aquells que potser ho voldrien, no hi haurà cap guerra civil... tot i que algú, ja abans de que arribéssim on som ara,  ja apostava perquè se’ns enviessin els tancs. Assenyalar que entenc que, precisament ara, no som nosaltres  els que  hem de voler córrer perquè el 27S ja és oficialment a tocar. El que sí hem de fer és refermar-nos en les decisions que hem anat prenen durant el nostre caminar.

La qüestió és que, certament, després de tots els dubtes, plors,  gemecs, desànims i tots els adjectius que, en aquest aspecte i sentit, hi vulguem afegir, el dia 27S anirem a votar o el que és el mateix: els polítics, aquells mateixos  que varen acceptar  el repte que la societat civil els hi va deixar a les mans el 2012 (tot i que molts ho feien a contracor), ens tornen la pilota i ens diuen que ara la paraula la torna a tenir la societat civil. I dit amb tota la seriositat i gravetat que la situació crea, és evident que la decisió ja només és nostra. Ha arribat el moment que la realitat queda a les nostres mans per deixar-la tal com està o bé  amb la possibilitat d’anar a cercar  les eines per  fer-la, aquesta realitat, més idònia als desitjos d’una societat que, a banda inclús de tot el sentit polític que es vulgui donar a la possessió d’una llibertat inqüestionable, aspira a ser més social, més justa i més neta.

A Madrid hi ha nervis, molts nervis i la caverna clama per una intervenció directa i exemplar de l’Estat a Catalunya. Com deia ahir nit  en Junqueras, l’Estat és molt poderós. Però un Estat que porta en el seu ADN una voluntat permanent d’imposició (com a darrera mostra la famosa Llei mordassa...) te difícil enfrontar-se a una societat transversal, pacífica, europeista, demòcrata fins el moll de l’os, que, a banda de banderes i de ideologies partidistes, ha anat expressant, amb centenars i centenars de milers de persones de tota índole, edat i gènere al carrer, el desig de ser un  Nou Estat d’Europa. Saben que això  el  món ho sap, com saben  també que aquest mateix món ha fet crides al diàleg entre parts i que això ha tingut, des de Madrid, un no permanent per resposta i és per això que hem arribat  on som. Per què? Perquè, com exposa Germà Bel[1], [el que realment s’amaga sota els seus fatus dicteris morals és que tenen porque les seves pròpies argumentacions morals puguin esdevenir més ambigües, menys autoevidents i, per tant, més subjectes a debat, si reconeixen, encara que sigui implícitament, que els arguments de l’altra també poden tenir alguna base moral”]. Per això, repeteixo, estem on som. I per això hi ha inquietuds a Madrid, perquè saben que quan parlen de les properes eleccions i criden a la participació,  especialment del bloc del no, posen en evidència que, com deia en Bel, “...els arguments dels altres poden tenir alguna base  moral...”. Per això, des del bloc unionista,  no hi ha una proposta mínima de canvi, de millora social, de netedat, de justícia davant del planteig independentista... Res. No ofereixen  res que no sigui “l’statu quo” perquè oferir quelcom diferent  significaria reconèixer  que els arguments del  País i de molts dels seus ciutadans tenen  “alguna base moral”, i això no entre en els seus càlculs.

És el moment de que els arguments clars siguin els nostres. I d’arguments a favor nostre en tenim quantitat, de tota mena i en tots els àmbits i és  per això mateix que no podem perdre pistonada.

J.  Vinyeta
4 de Juliol de 2015





[1] Anatomía  d’un desengany (pàg. 52).-  Germà Bel.- Ed. Destino, 2013.-