180.- Corrupció i Sobirania.-
Corrupció .- Era la meva intenció fer referència als últims
casos de corrupció o possible corrupció: Rato, Pallarols, O. Pujol imputat,
etc.... Però, la veritat, me’n he desdit. M’ha semblat inútil referir-m’hi de nou perquè, rellegint
articles meus, de l’any 2009, ens els que ja hi havia referències escrites el
2003 sobre el mateix tema, m’ha quedat clar que poca cosa, per a no dir que res
més, hi podia afegir. Només preguntar si el zel que mostra avui la Fiscalia
anticorrupció per Catalunya té alguna cosa a veure amb la actualitat política
catalana. Jo crec que sí.
Es mantenen els mateixos vicis
gairebé des del inici del sistema democràtic i, el que és pitjor, en cap cas hi
ha hagut un mínim i real desig d’esmena per part dels partits implicats:
paraules, promeses, manifestacions en to major que, a la fi, no son més
que expressions considerades
necessàries en el moment que
correspongui, però que no es transformen
en expressions de contingut jurídic per
regular seriosament al menys tres coses:
una clara modificació de la llei de finançament de partits, sense res ocult en
la recaptació; modificar la Llei, fins on sigui necessari perquè els corruptes
acabin a la presó i retornant el cent per cent del diner “escamotejat” i, a
més, acabar, també per Llei, amb
l’endogàmia habitual dins del món polític que converteixen a massa càrrecs en
autèntiques vicaries vitalícies. La credibilitat de tots els polítics
està en joc perquè queda clar que els honrats, que també hi son en aquest mon
del que parlem, tampoc aixequen la veu reclamant correcció i reparació de tot
plegat. I el silenci, com ja va dir
Unamuno, sol ser interpretat com aquiescència. Es parla de 800 implicats en escàndols de corrupció, de 48 exministres ocupant presidències o pertanyents a
Consells d’administració d’empreses... Encara no n’és tot plegat
suficient per regenerar el sistema...?
Sobirania.- La proposta del Govern, l’esborrany que tampoc sabem massa bé qui
el va filtrar i amb quina intenció,
portava, en el meu entendre, una contradicció: donava el Dret a Decidir quasi
com a realitzat i establia que la decisió presa per poble Catalunya era la de
“...constituir Catalunya en un Nou Estat...”
Personalment ja em semblava bé, perquè coincideix amb el meu ideari
polític. Però també em sembla que la voluntat de constituir un nou Estat, no ha
estat expressada encara a les urnes i entrava en contradicció, en la meva
opinió, amb el paràgraf 2 posterior, que
definia el dret a decidir “...escrupolosament democràtic...”. I per tant, en
aquest estricta sentit democràtic, entenc que, amb independència del
posicionament de la resta de partits polítics, tot i que cercant amb ells precisament un millor consens, havia
de ser esmenada. I així s’ha fet.
I com a conseqüència, s’han posat sobre la taula quatre propostes,
inclosa la del Govern un cop corregida, que diferencien matisos. És evident
que CiU, ERC, PSC, ICV i les CUP tots
varen anar a les eleccions amb el Dret a Decidir inclòs en el seu programa
electoral. I em sembla evident que
hauran d’afegir-s’hi al document que serà finalment consensuat, per evitar un
frau electoral.
El PSC, que és qui més ha
rebutjat el document inicial per allò del hipotètic Nou Estat (i perquè el PSOE mana, no hem d’oblidar-ho),
en presenta un altra de document en el que inclou i insta a la consecució d’un
Estat Federal, que en el fons no deixa de ser un Nou Estat com el del que
blasmava en la declaració original del Govern: de incoherències queda clar, com
dirien a Girona, n’hi ha de per tot. El
PSC segueix sense dir-nos és amb qui o quins ens podríem “federar” i em temo
que és perquè intueix la pràctica impossibilitat de portar a terme
l’Espanya Federal en sí mateixa.
ICV, que També inclou en la seva proposta el fonamental concepte de
Catalunya com a “subjecta polític i jurídic” penso que és qui s’ha posicionat
més a prop del document inicial, del que n’ha discutit més les formes que no
pas el contingut. Un cop corregit el document, és d’esperar que s’hi afegirà sense
massa problemes.
Em sembla que el document més complicat és el de les CUP. Defineix el dret a decidir com el “...d’un procés constituent en el marc
dels Països Catalans...”, proposa, si es fa necessària, la desobediència civil
i entén que es farà també
necessari un replantejament de les relacions internacionals, inclosa la
“...conveniència d’esdevenir un estat membre de la UE”. Tot és possible, però
personalment entenc que implicar a la resta dels Països Catalans en un acte que només portarà
a terme el Parlament Català, no em sembla massa adient perquè, malauradament,
els Parlaments corresponents encara ni tan sols s’han pronunciat en aquest
aspecte, i no hem d’oblidar qui avui dia guanya les eleccions al País Valencia
i a Les Illes. Si ells no tenen pressa, és evident que nosaltres sí que en
tenim. En quan a la pertinència o no a la UE, és una cosa que sempre podrem
decidir a posteriori, però la resta de
partits sí que hi volen pertànyer. Respecta de la desobediència civil, no ens
diuen si ha de ser “gandhiana” o ha de ser similar a la que es va emprar pel
15 M barrant la entrada al Parlament dels
Diputats aquell 15 de juny del 2011 i en
la que, com reconeixia el Sr. David Fernàndez en el programa Àgora a TV3, molts
membres de les CUP hi van participar.
Així les coses, hem d’estar a l’espera de les negociacions que avui
mateix s’han iniciat. M’agradaria poder pensar que, per a tots els negociadors,
Catalunya està per davant i per sobre
dels interessos propis i del seu partit.
Però tot està per veure. Dimarts proper és el dia en que aquest document ha de
quedar sentenciat. Seria gravíssim que el Sr. Aznar, vaticinant la ruptura a Catalunya abans que la d’Espanya, tingués raó.
Ens queda una pregunta: I el Sr. Duran? Acabarà posant els seus
Diputats a disposició del PP? I els Diputats d’Unió, tots hi estaran d’acord?
Veurem,veurem...
J.
Vinyeta
16 de Gener del 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada