779.- Teoria
de les Justificacions.-
Quan
rumies, sols arribar a determinades conclusions que, d’alguna manera,
comporten canvis en l’actitud que
venies arrossegant (i dic arrossegant perquè, quan deixes la motxilla del que descobreixes
que et condiciona innecessàriament, et
dones compta del que pesa...).
Com
sempre passa quan hi ha una introspecció seriosa, trobes algunes respostes per aclarir
els dubtes i descobrir, com diu en Monzó, el per què de tot plegat. Dic algunes
perquè, de respostes, sempre n’hi ha vàries, o moltes, però no totes semblen conduir, en aquesta tessitura, al
mateix punt: a la llibertat individual que suposa aclarir dubtes responent els per què... inclús a vegades responent als ...coups de pourquoi au coeur du bonheur..., que
diria Brel
Una
de les teories que se’m va ocórrer, és aquella que he acabat definint com a Teoria
de les justificacions. I l’exposo només
pensant en que en cap cas pot considerar-se com a universal. Es meva i
prou. El que la llegeixi/entengui/apliqui, ho fa sota la seva consideració
i interpretació.
Imaginem
un grup homínid (tot i que és més fàcil el imaginar un grup clarament humà i de
no tants milers d’anys en darrera o, potser millor, d’una certa actualitat).
Aquest grup es troba en una situació de perill inquietant, i que necessita
solució, derivat d’una bèstia/animal que està posant en risc la comunitat. Un
caçador, un membre altament apreciat per la comunitat pels seus èxits, accepta l’encàrrec
(o hi és induït pel gurú del grup, que sempre hi és i amb influència patent en
tot el grup, però tant se val...) per a la cacera de la bestiola que terroritza
la comunitat. I s’hi posa: ell és el millor i s’ho creu.
Finalment,
o inicialment, com es vulgui veure, aquell
caçador/cercador de l’animal/misteri, es troba
davant del perill que resulta no ser res més que un animal, pot ser més
gros, però dels que sempre han envoltat
la comunitat. El caçador, utilitza les seves eines/armes i resulta que falla
una, dues o més vegades. Falla: aquell animal, que no era res estrany, se l’hi
escapa... Per una incapacitat que ni ell ni imaginava i que ni el seu entorn
coneixia, la cacera acaba en un fracàs
El
caçador torna. En cap cas pot dir que ha fallat, mai, al contrari: ha de
continuar sent el millor.... Ha
d’explicar i inventar-se tots els seus esforços, aventures, perills en
els que s’ha trobat i expressa amb fals convenciment i amb terror simulat que,
en arribar a l’animal, va trobar-se un
ésser estrany, nou i diferent dels coneguts en aquell moment, amb cua molt grossa,
cos estrany, amb varis caps de formes inversemblants,
i que per un d’aquests caps, expel·lia foc de tal intensitat que no el deixava
acostar per rematar la cacera; que li va ser impossible acostar-s’hi i que va
haver de marxar, cames ajudeu-me, abans de que la bestia se’l mengés. L’auditori
el creu, és el millor, no menteix... El caçador, mentint, ha justificat el seu
fracàs. La seva credibilitat i honor, han quedat intactes, però el pànic
comença a fer estralls...
Com
a conseqüència, aquella bèstia, ara misteriosa, segueix viva, i continuarà envoltant aquella comunitat. Si el
considerat millor i més valent caçador ha tornat sense èxit, qui es podrà enfrontar a la bèstia? Ningú, perquè no
hi ha en aquella comunitat, qüestió acceptada d’antuvi per tots, algú amb
suficient capacitat per a fer-ho. Mica a mica, poc temps després, la bèstia ja
no cal ni que estigui morta: s’ha instal·lat viva en el ideari mental de la
comunitat . El caçador, només per
mantenir intacta la seva suficiència, continua predicant
la bestialitat amb que es va
trobar. Insistint i amb la seva auto justificació, ha creat un mite que
possiblement es convertirà en la idealització, com passa amb els mites, de la
força bruta o sagrada a la que la comunitat haurà d’enfrontar-s’hi i respectar permanentment.
Ara, la solució a tot plegat encara serà més complicada difícil. Tot i la por,
algú dins de la comunitat, més descregut,
crearà dubtes sobre de tot plegat però, per la persistència en el mite, el
mite es mantindrà.
Una
actitud maldestra, que amb la veritat (o amb
la no mentida, diguem-ho així) hagués quedat resolta, ha creat, d’aquell
animal, un altra que s’ha transformat
en un monstre que, mentalment, ara ja resulta indestructible per aquella comunitat.
Per
aquesta necessària i constant justificació d’alguns, és que es creen els mites
subsegüents, Sort que altres ens podem sentir
obligats a no creure’ls perquè, com he dit abans, hem trobat respostes d’alguns
per què plantejats, respostes amb les que ens hem permès trencar la inconsistència d’aquells mites. O per trencar ideologies, també inconsistents, que, per
prolongació esbiaixada d’aquells mites, pretenien la seva institucionalització
i submissió conseqüents de la comunitat.
Tothom
pot entendre-ho com vulgui. Ho he dit al principi. Només que no mentir, tot i
que sembla quasi impossible en el context actual, rarament ha de
justificar-se i no sol crear mites.
J.
Vinyeta
19
de Febrer de 2024
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada